Streeckgenoten
Exclusief voor Albert Heijn

Streeckgenoten is een kwaliteitsmerk voor vleeswaren en specialiteiten van lokale topslagers, exclusief geselecteerd voor Albert Heijn.

Client
Albert Heijn

Deliverables
Naming
Strategy
Copywriting
Corporate Design
Packaging
Digital Design

Project partners
Keulen Vleeswaren
Pascal Panis

Sector
Food, retail

Uitdaging
Wat van ver komt, is lekker, zeggen ze wel eens. Hoe zit het dan met producten die uit de buurt komen? Zijn die minder lekker? Als het aan Albert Heijn ligt zeker niet. In het kader van vers en lokaal wil supermarktketen Albert Heijn daarom meer lokale producten in de schappen. Aan Perron 9, ism met Keulen Vleeswaren, de opdracht om een pakkend retailconcept te ontwikkelen.

Strategie
We bedenken een naam en identiteit die een eenduidig merkgevoel creëeren, waarbij de lokale slager tevens een gezicht krijgt. Het nieuwe retailconcept richt zich in eerste instantie op de selecte club of het selecte ’genootschap’ van lokale ondernemers die hun ambachtelijke etenswaren een plek mogen geven in de schappen van Albert Heijn.

Naam
We bedachten de naam Streeckgenoten, waarbij  ’streeck’ geschreven is met ’ck’ om de (historische) ambachtelijkheid van de etenswaren te benadrukken. Het naamdeel ’genoten’ verwijst in tweede instantie en impliciet ook naar de uitstekende kwaliteit en de pure smaakbeleving van de traditionele etenswaren.

Design
Hoe val je op in het visuele geweld in de supermarkt? Naast de naam ontwikkelde Perron 9 een identiteit in de vorm van een opvallende blauwgestreepte verpakking die meteen opvalt in de winkelschappen.  We geven iedere Streeckgenoot letterlijk een gezicht. Wie maakt het en waar komt het vandaan? Dat is wat mensen willen weten. De lokale slager krijgt zijn eigen sluitsticker met een eigen foto op de verpakking. Zo benadrukken we het eerlijke, lokale karakter van het product.

Resultaat
Streeckgenoten bewijst het tegendeel dat alles wat lekker is van ver moet komen. De geselecteerde topslagers uit diverse regio’s verrassen de echte smaakliefhebber met hun eigengemaakte vleeswaren en specialiteiten. Het concept heeft in hoog tempo aan naamsbekendheid gewonnen, wat leidt tot stijgende verkoopcijfers. Streeckgenoten is inmiddels landelijk uitgerold en uitgebreid met bakkers en kaasmakers. Albert Heijn voert onder deze naam inmiddels de producten van 80 lokale slagers, bakkers en kaasmakers.

Trots op Streeckgenoten

Van Limburgse achterham tot Hollandse geitenkaas en Haarlemse duivenkaters. Meer dan 80 lokale slagers, bakkers en kaasmakers uit heel Nederland leveren momenteel maar liefst 237 lokale specialiteiten aan Albert Heijn.

We horen graag van je!

Bezoek

Avenue Céramique 220

6221 KX  Maastricht



perron 9

Wil je op de hoogte blijven van onze projecten?

Stay in touch!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.