Familiebedrijf Vandersanden is één van de grootste producenten van bakstenen in Europa. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen veilig werkt, maar wel heel belangrijk. Wij creëren een intrinsieke motivatie om veilig te werken. Met een vleugje humor.
Services — Communication Design Art direction Copywriting — Credits — Perron 9 Pascal Panis Concept & Copy
UITDAGING Met meer dan 700 medewerkers en een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro is Vandersanden Group het grootste baksteen-producerende familiebedrijf in Europa. Dat is een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe motiveer je medewerkers om veilig te werken? Ondanks de meer dan 700 werknemers houdt Vandersanden vast aan de overtuigingen waar het in 1925 allemaal mee begon. De mooiste dingen maak je samen, als één familie. En Vandersanden houdt haar familie veilig. Aan Perron 9 de vraag: Hoe brengen we veilig werken, ondanks de bijkomende regels en werkprocessen, op een positieve manier onder de aandacht? Dat doen we op een manier die past bij familiebedrijf Vandersanden. STRATEGIE We halen de familiebanden extra aan. Veilig werken doe je niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor je eigen familie, naasten, geliefden en vrienden. Dat gegeven is de basis voor onze campagne. Werk veilig, want er wacht iemand op je, en diegene wil dat je veilig thuiskomt. Je bent onmisbaar. Op deze manier creëren we een intrinsieke motivatie om veilig te werken. Bijkomend effect is dat de kernwaarden van Vandersanden extra benadrukt worden. Op een kenmerkende familiaire 'Vandersanden' manier.
RESULTAAT Om de campagne 100% authentiek te maken, fotografeerden we echte familieleden, naasten, vrienden en geliefden van diverse medewerkers. Allen met dezelfde boodschap: Werk veilig, want je bent onmisbaar. Dit deden we per vestiging, om het kleinschalig en herkenbaar te houden. We rolden de campagne uit d.m.v. posters en digitale infoborden in de fabrieken. Het leukste van de campagne: de medewerkers waren hier niet van op de hoogte. Verder maakten we een gebruiksvriendelijke toolbox met heldere veiligheidsregels, een veiligheidspaspoort en presentaties.
Stap 1: Outside in communicatie
We portretteren vrienden, naasten, familie en geliefden van diverse Vandersanden-medewerkers in hun eigen omgeving. Eerlijk, authentiek en familiair, de kenmerkende Vandersanden-manier.
Misschien wel het allerleukste van de campagne: alle naasten zijn in het geheim gefotografeerd, de Vandersanden-medewerkers waren totaal niet van op de hoogte van de campagne. Surprise!
Stap 2: Concretiseer veilig werken
We maakten een gebruiksvriendelijke toolbox met heldere veiligheidsregels, een veiligheidspaspoort en presentaties. Geen topdown, maar bottom up communicatie: medewerkers die zelf het goede voorbeeld geven. Veiligheid vanuit de mensen zelf, wederom op een familiaire manier die kenmerkend is voor Vandersanden.
Wil je meer weten over dit project? Bel René, 06 22 64 14 29
Perron 9 strategy x design Stationsplein 27 6221 BT, Maastricht