Het Sphinxkwartier in Maastricht is vooral gekend als (historisch) industrieel gebied.
Maar... Je kunt er ook wonen! Het is zelfs een hele speciale plek om te wonen. Een ongepolijst gebied dat wordt herontwikkeld, met uitgaan, groen, cultuur en diverse ondernemingen. Het Sphinxkwartier blijft natuurlijk wel eigenwijs. De doelgroep? Jonge mensen van alle leeftijden.
Uitdaging
Het Sphinxkwartier is de nieuwe woonwijk midden in het historische centrum van Maastricht. De architectuur van de woningen verwijst op een hedendaagse manier naar het vroegere industriële karakter van het gebied. Dat maakt deze woonwijk anders dan anders. Maar dan ook echt anders. De reden daarvoor in het kort: het Sphinxkwartier is niet braaf en volgzaam, maar stoer en eigenzinnig. Sphinx Zuid BV startte in 2018 met het bouwen van een aantal wooncomplexen in het Sphinxkwartier. Aan Perron 9 de vraag de communicatie rond het project te verzorgen.
Strategie
Door de jaren heen is er door diverse instanties over het Sphinxkwartier gecommuniceerd. Het project is veelomvattend. Er worden meerdere wooncomplexen gerealiseerd gedurende enkele jaren. Het is daarom belangrijk dat de communicatie gedurende de looptijd centraal en overzichtelijk blijft. Het moet duidelijk zijn wie de afzender is. Om zo breed mogelijk te kunnen communiceren met de diverse doelgroepen bedachten we een allesomvattende projectnaam: Wonen in het Sphinxkwartier.
Het Eiffelgebouw
De absolute blikvanger in het Maastrichtse Sphinxkwartier is het karakteristieke Rijksmonumentale Eiffelgebouw (van Gustav Eiffel). Het heeft alles: geschiedenis, cultuur, uitstraling, gevoel en sfeer. Het Eiffelgebouw is het DNA van het Sphinxkwartier. Het kloppende hart van het gebied bepaalt de architectuur, dynamiek en beleving van het Sphinxkwartier. Daarom gebruiken we dit monument als uitgangspunt voor de visuele communicatie van Wonen in het Sphinxkwartier.
Resultaat
Een logo dat de sfeer van historisch industriële Sphinxkwartier, maar tevens moderne, urban architectuur en cultuur weergeeft. Een logo dat niet alleen een krachtig beeld is, maar samen met het Sphinxkwartier kan meegroeien. Een responsive logo, dat flexibel en modulair kan worden toegepast. Er ontstaan krachtige, robuuste patronen die uitdrukking geven aan het urban en industriële karakter.
Creatief concept —
Voor jonge mensen van alle leeftijden
Hoe geven we vorm aan het thema? We brengen de brede doelgroep in beeld door middel van portretten. Eigen gezichten, eigen verhalen, eigen mensen. Authenticiteit is het uitgangspunt. In beeld koppelen we huisnummers aan mensen. Het nummer kan de leeftijd of 'gevoelsleeftijd' van de betreffende persoon zijn. Achterliggende gedachte: Het maakt niet uit hoe oud je bent, als bewoner van het Sphinxkwartier blijf je jong van geest. Als bewoner ga je mee in de bruisende ontwikkeling van het Sphinxkwartier. Zo leggen we de link tussen wonen, leeftijd en mensen. Plus we mixen diversiteit in doelgroepen met diversiteit in leeftijden.
Meer projecten
We horen graag van je!
Bezoek
Avenue Céramique 220
6221 KX Maastricht
perron 9
Wil je op de hoogte blijven van onze projecten?