Het Sphinxkwartier in Maastricht:
Je kunt er ook wonen

Het Sphinxkwartier is vooral gekend als (historisch) industrieel gebied. Een gebied dat wordt herontwikkeld, met uitgaan, groen, cultuur en diverse ondernemingen. Maar... Je kunt er ook wonen! Het wordt zelfs een hele speciale plek om te wonen. 

  • Sphinx Zuid
  • mei 2018
  • Real estate
  • branding, copywriting, digital, strategie

Aanleiding

Het Sphinxkwartier is de nieuwe woonwijk midden in het historische centrum van Maastricht. De architectuur van de woningen verwijst op een hedendaagse manier naar het vroegere industriële karakter van het gebied. Dat maakt deze woonwijk anders dan anders. Maar dan ook echt anders. De reden daarvoor in het kort: het Sphinxkwartier is niet braaf en volgzaam, maar stoer en eigenzinnig. Sphinx Zuid BV startte in 2018 met het bouwen van een aantal wooncomplexen in het Sphinxkwartier. Aan Perron 9 de vraag de communicatie rond het project te verzorgen. 

Strategie

Door de jaren heen is er door diverse instanties over het Sphinxkwartier gecommuniceerd. Het project is veelomvattend. Er worden meerdere wooncomplexen gerealiseerd gedurende enkele jaren. Het is daarom belangrijk dat de communicatie gedurende de looptijd centraal en overzichtelijk blijft. Het moet duidelijk zijn wie de afzender is. Om zo breed mogelijk te kunnen communiceren met de diverse doelgroepen bedachten we een allesomvattende projectnaam: Wonen in het Sphinxkwartier. 

HET EIFFELGEBOUW
Je kunt er letterlijk en figuurlijk moeilijk omheen. Dé absolute blikvanger in het Maastrichtse Sphinxkwarter is het karakteristieke Rijksmonumentale Eiffelgebouw (van Gustav Eiffel). Het omvat alles: historie, cultuur, algemene uitstraling, gevoel en sfeer. Het Eiffelgebouw is het DNA van het Sphinxkwartier. Het kloppend hart van het gebied is bepalend voor de architectuur, dynamiek en beleving van het Sphinxkwartier. Daarom gebruiken we deze landmark als uitgangspunt voor de visuele communicatie van Wonen in het Sphinxkwartier.

Het logo kan op een modulaire manier kan worden toegepast. Er ontstaan krachtige, robuuste patronen die uitdrukking geven aan het urban en industriële karakter. Resultaat: een responsive logo.

Wonen in het Sphinxkwartier is een veelomvattend thema. Onder deze noemer vallen straks een 10-tal woonblokken met allen een eigen naam en kleur, die allen éénduidig gecommuniceerd moeten worden. In de visuele identiteit houden we rekening met het maken van diverse verdiepingslagen. De namen van de gebouwen in het Sphinxkwartier zijn afkomstig van de serviesseries die de keramische industrie in Maastricht exporteerde naar alle werelddelen.

Wil je meer weten over dit project?
Bel René, 06 22 64 14 29

Perron 9 design x strategy
Stationsplein 27
6221 BT, Maastricht

Instagram
Facebook

Stay in touch!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.